Huidige voice search toepassingen

Apple’s Siri is een van de meest bekende voorbeelden van voice search. Je stelt een vraag (“wat voor weer is het vandaag in Londen”) en Siri geeft antwoord. Maar Apple is niet het enige bedrijf dat enorm aan het investeren is in deze nieuwe technologie. Amazon Echo is een losstaand apparaat dat nieuws kan voorlezen, verkeersinformatie en sportuitslagen kan geven, en met behulp van enkel aanpassingen garagedeuren, lichten, ventilatoren en andere schakelaars op afstand kan bedienen. Google blijft uiteraard niet achter en heeft al sinds jaren Google Voice Search, specifiek voor zoekopdrachten. Inmiddels is dit product geïntegreerd met Google Now, een intelligente, geautomatiseerde persoonlijke assistent. Als directe concurrent voor de Amazon Echo, kwam Google met 2016 met Google Home. Eveneens een alleenstaande machine dat de software van Google Now gebruikt om de spraakopdrachten uit te voeren.

 

Voice search is de toekomst

De reden dat er zoveel voice search ontwikkelingen zijn, is dat de verwachting is dat gesproken zoekopdrachten enorm zullen toenemen. Waren een aantal jaren geleden deze nog te verwaarlozen, huidige voorspellingen zijn dat in het jaar 2020 meer dan 50% van alle zoekopdrachten uitgesproken zullen worden.

Voice search kan uitgevoerd worden wanneer je je handen niet vrij hebt of wanneer je niet op een scherm kunt kijken. Zo kunnen dit soort opdrachten zonder problemen gegeven worden wanneer je in de auto rijdt of terwijl je de baby aan het verschonen bent of met je hoofd in een keukenkastje zit om een leiding te repareren. Gemak dient de mens en wat is nu gemakkelijker dan hardop vragen wat je nodig hebt en een machine geeft je het antwoord?

 

Verschillen met traditioneel zoekgedrag

Deze ontwikkeling zal de nodige invloed hebben op de manier waarop bedrijven en instellingen hun informatie online aanbieden. De zoekmachines moeten namelijk aangepast worden aan gesproken zoekopdrachten, omdat deze anders in elkaar steken dan de huidige geschreven zoektermen. Wanneer een opdracht gesproken wordt, wordt normaal spraakgebruik toegepast. Dit betekent dat de vragen over het algemeen langer en meer genuanceerd zullen zijn en meer toegespitst op het uitvoeren van de bedoeling. Vergelijk bijvoorbeeld de volgende zoekopdrachten:

 

Geschreven opdracht: “verwarming reparatie den haag”

Gesproken opdracht: “mijn verwarmingsketel stinkt, wat kan ik daaraan doen?”

 

Geschreven opdracht: “pizza restaurant eindhoven”

Gesproken opdracht: “bestel een extra grote pepperoni pizza met champignons en laat het thuisbezorgen”

 

In plaats van specifieke zoektermen worden veel vagere omschrijvingen gegeven. In sommige gevallen wordt niet eens expliciet gezocht op een bedrijf dat kan helpen (een pizzeria) maar wordt die stap compleet overgeslagen en direct gevraagd naar de oplossing van een probleem (bestel een pizza).

Zoekmachines zijn hier nog niet op voorbereid. Sterker nog: we zijn nog niet in staat ze hierop goed aan te passen want we weten niet precies hoe de zoekopdrachten er uit zullen gaan zien. De wisselwerking tussen de vorm van de opdrachten en het succes van het resultaat zullen gaan bepalen op wat voor manier de vragen gesteld zullen worden. Dit zal van invloed zijn op de optimalisatie van zoekmachines, en dat heeft weer weerslag op hoe de informatie aan de zoekmachines aangeboden dient te worden.

 

Kortom: ons online zoekgedrag zal de komende jaren sterk veranderen, maar hoe precies weten we nog niet. Zaak is om de nieuwe ontwikkelingen rond voice search nauw in de gaten te houden, opdat ook in de toekomst de beste informatie online gemakkelijk te vinden is.