Content marketing voor ondernemers

Wat is content marketing?

Content marketing is het creëeren en delen van interessant en relevant online materiaal met als doel potentiële klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden.

Vaak wordt gedacht dat content alleen tekst is, maar dit is niet zo. Ook video’s, workshops, nieuwsletters en sociale media interactie, zoals tweets en berichten op Facebook, kunnen gebruikt worden bij content marketing. Eigenlijk is alle online informatie die over je bedrijf bestaat, of gemaakt zou kunnen worden, content.

 

Waarom is content marketing belangrijk voor ondernemers?

Vroeger bestond marketing uit het promoten van je product of bedrijf via traditionele media zoals kranten, radio, tv, de gouden gids. Sinds de opkomst van het internet worden deze kanalen bijna niet meer gebruikt wanneer een klant op zoek is naar een dienst of artikel. In plaats daarvan gaat hij online en zoekt hij in Google, of vraagt hij op Facebook of Amazon naar aanbevelingen. Het is dus essentieel dat jouw bedrijf online te vinden is en dat duidelijke informatie gegeven wordt over het product.

Daar komt bij dat klanten in deze tijd verwachten dat ze via sociale media en online klantendienst direct met een medewerker van het bedrijf kunnen communiceren. Klanten eisen dat bedrijven meerwaarde leveren door hun de mogelijkheid te geven specifieke vragen te stellen en door klachten en opmerkingen van klanten serieus te nemen. Wil je de concurrentie voor blijven, dan moet je als ondernemer professionele en informatieve content aanbieden, waaruit blijkt dat de klant centraal staat.

 

Hoe begin ik met content marketing?

Als ondernemer kun je je het misschien niet veroorloven een full-time medewerker voor content marketing aan te stellen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je, met relatief weinig geld en tijd, kunt doen om je aanwezigheid online te verbeteren:

  • Deel bestaande content op je website, Facebook page enzovoort. Denk hierbij aan interviews die jaren geleden gehouden zijn, video’s van presentaties in het afgelopen jaar, pdf’s met product beschrijvingen.
  • Als je nog geen Facebook, Twitter en LinkedIn account hebt, maak er dan een aan en zet op zijn minst elke week wat tijd opzij om deze bij te houden. Schrijf korte berichtjes over wat er gaande is in je bedrijf of welke nieuwe producten ontwikkeld worden. Vergeet ook niet te reageren op vragen en opmerkingen van volgers.
  • lezers zijn geïnteresseerd in jouw verhaal: schrijf een blog of artikel over hoe het bedrijf ontstond, wat je achtergrond is en welke problemen je hebt ondervonden. Dit hoeft geen lang verhaal te zijn: 1000 woorden is een goede lengte voor online artikelen.
  • Houd bij alle activiteiten die je onderneemt in het achterhoofd of dit in content omgezet kan worden. Ga je naar een handelsbeurs? Neem foto’s en zet deze op Instagram. Heb je een goed contact met een leverancier? Vraag of ze een gastblog willen schrijven voor je website. Krijgt je klantendienst steeds dezelfde vraag? Schrijf een Facebook post waarin je de vraag beantwoordt.